گفت‌و‌گو با محسن نوروزی، بنیان‌گذار استارت‌آپ «مطب ویزیت»

براي استارت‌آپي شدن تخصص و اشتياقتان را دريابيد

گفت‌و‌گو با محسن نوروزی، بنیان‌گذار استارت‌آپ «مطب ویزیت»

درمان و تکنولوژي در استارتآپ «مطب ويزيت» به هم رسيدهاند. محسن نوروزي 28 ساله، بنيانگذار ايده «مطب ويزيت» و مديرعامل شرکت «روبان سبز فاخر ايرانيان» است. اين جوان استارتآپي تکنسين اتاق عمل است و در بيمارستان کار ميکند. در دانشگاه رشته اتاق عمل را تمام کرده و از سال 88 تاکنون حدود هشت سال در حوزه درماني کشور در بيمارستانهاي مختلف فعاليت کرده است. «مطب ويزيت» اولين تجربه استارتآپي نوروزي است که اميد دارد بتواند اين ايده را در سراسر کشور توسعه دهد. اين استارتآپ در نظر دارد دسترسي پزشکان به کادر درمان را تسهيل بخشد.

درباره استارتآپ «مطب ويزيت» برايمان بگوييد. اين استارتآپ براي رفع چه نيازهاي درماني طراحي شده است؟

مطب ويزيت تخصصيترين سامانه است در حوزه رزرواسيون آنلاين و سريع مطب پزشکان و تمامي کساني که در حوزه درماني کشور پروانه مطب دارند. اين استارتآپ با طراحي منحصر به فرد خود و طرحي جامع، با احاطه و تسلط کامل به حوزه درماني کشور، تلاش کرده است که روند مراجعه حضوري و سنتي را بهبود بخشد. مشتريان اين سامانه تخصصي رزرواسيون شامل متخصصان درماني کشور و عموم مردم نيازمند به درمان است.

اين استارتآپ توانسته است به نوعي در راستاي توريسم درماني قدمي نو بردارد، چرا که اين سامانه آسانترين و سريعترين امکان رزرواسيون مطب پزشکان را به صورت آنلاين در اختيار کاربر قرار ميدهد. اين سامانه بهترين پزشکان و متخصصان شهر را با کمترين هزينه و در بهترين زمان ممکن در اختيار بيماران و مشتريان ميگذارد.

 کاربر چطور ميتواند از امکانات سايت استفاده کند؟

شما وارد سايت ميشويد. پس از انتخاب استان و شهرتان، تخصصي که مد نظرتان است و قصد مراجعه به آن را داريد، انتخاب ميکنيد. ما براي راهنمايي بهتر بيماران، ليست پزشکان به همراه رزومه آنها را در اختيارشان قرار ميدهيم. اين رزومه که توسط خود پزشکان تهيه و ارائه شده است، بيمار را براي انتخاب پزشک راهنمايي ميکند. پس از انتخاب پزشک متخصص، در نهايت روز و ساعت رزرو مورد نظر را انتخاب ميکنيد. در آخر وارد درگاه پرداخت ميشويد و پس از تکميل اين فرايند، پيامک رزرو براي شما ارسال ميشود.

 چراغ ايده استارتآپ «مطب ويزيت» چطور در ذهنتان روشن شد؟

چراغ اين ايده، سه سال پيش در پي مشکلات رسيدن بيمار به پزشک در مراکز استانها و قطبهاي گردشگري درماني کشور از جمله تبريز و توريسمهاي درماني در استان آذربايجان شرقي روشن شد. طي تحقيقات مفصلي که انجام شد، اين ايده جهت ارائه بهترين راه براي رسيدن بيمار به پزشک اولين قدم خود را برداشت. در اين تحقيقات، الگوهاي مختلفي بررسي شد و براي آگاهي از دغدغهها و نيازهاي پزشکان و بيماران، با بيش از 200 پزشک و 1500 بيمار مشورت شد. پس از انجام تحقيقات مختلف، به طراحي سامانه جامع مطب ويزيت رسيديم که خوشبختانه تا امروز با بازخوردهاي مثبتي روبهرو بوده است.

 مشابه اين استارتآپ در سطح دنيا هم وجود دارد که مشابه فعاليتهاي «مطب ويزيت» را انجام دهد؟

بله، رقيب داخلي و خارجي داريم. رقبا در هر کسب و کاري وجود دارند و مطب ويزيت هم از اين قاعده مستثنا نيست. البته نبايد فراموش کرد که وجود رقبا، توانايي ارزيابي و حق انتخاب بهتري به مشتري ميدهد و عملا حاکي از وجود بازار مطلوب است. مطب ويزيت سادهترين و سريعترين راه و تخصصيترين سامانه را در اختيار مشتري قرار ميدهد که با توجه به شناخت کامل مشتريان، نيازهاي روز را به آنها ارائه ميدهد و نوآوريهاي سيستم سلامت را طبق نيازهاي درماني کشور ارائه ميکند.

حوزه درمان يک حوزه خاصي است که فعاليت در اين زمينه نيازمند آن است که مدتي تجربه کاري در اين حيطه داشته باشيد. در نتيجه شما بايد با خلاقيت، مواردي را به مشتري ارائه دهيد که هم زيرساختش در کشور وجود دارد و هم نيازش احساس ميشود، در اين صورت ميتوانيد به موفقيت برسيد.

 با چه ميزان سرمايه اوليهاي اين استارتآپ را راهاندازي کرديد؟

هر کاري براي شروع نيازمند هزينه است. از جمله برنامهنويسي، بستن قراردادها، ويزيتورينگها، تبليغات و... استارتآپ مطب ويزيت تاکنون در گام اول، يعني بستن قراردادها با پزشکان، قرار دارد که براي رسيدن به اين نقطه بيش از 40 ميليون تومان هزينه شده است.

در حال حاضر در مرحلهاي هستيم که ميخواهيم سرمايهگذار و حامي مالي جذب کنيم. البته الان با توانايي مالي خود با سرعتي معمول فعاليت ميکنيم، اما به دنبال حامي مالي نيز هستيم تا سرعتمان را در جهت پيشبرد اهداف سامانه بيشتر کنيم. اين مسئله روشن است که وجود سرمايهگذار، هم براي تيم مطب ويزيت و هم براي ارائه خدمتي نوين به حوزه درماني کشور، کمککننده خواهد بود.

 چه مدل درآمدزايي براي «مطب ويزيت» تعريف کردهايد؟

هنوز شروع به درآمدزايي نکردهايم، چرا که همانطور که پيشتر گفتم، هنوز در مرحله عقد قرارداد با پزشکان و متخصصان قرار داريم. مدل کسب درآمدمان هم منحصر به فرد است که با توجه و احاطه کامل به اصول موجود در حيطه بهداشت و درمان کشور طراحي شده است.

 شيوه تبليغاتي که براي مطب ويزيت انجام ميدهيد به چه صورت است؟ چطور خود را به مخاطبتان معرفي ميکنيد؟

در طراحي سامانه مطب ويزيت سعي ما بر اين بوده که هزينه آنچناني براي راهاندازي آن صرف نشود. بلکه بيشتر براي تامين بازار اين سامانه تلاش ميکنيم، چرا که اين بخش از کار، مستلزم صرف هزينههاي بالايي است. تبليغات هم يکي از گامهايي است که براي بازاريابي موردنياز است. تبليغات ما به صورت حضور در کنگرههاي پزشکي و درماني در سطح کشور و از طريق تبليغات محيطي و همچنين خود پزشکان و متخصصان که طرف قرارداد ما هستند، اتفاق ميافتد. مثلا متخصصان و پزشکاني که در اين سامانه حضور دارند، ميتوانند با نصب آگهي در مطب، در اين زمينه به مردم اطلاعرساني کنند.

 اعضاي تيمتان هم در حوزه درمان فعاليت ميکنند؟

اعضاي تيم شامل سه نفر است. من طراح و بنيانگذار سامانه هستم و مرتضي نجفقليزاده که مهندس کامپيوتر و اولين توسعهدهنده و بوميساز سيستم بينالمللي OSclass در ايران است، در بخش نرمافزار فعاليت ميکند و نازيلا مرادي که پرستار بخش آيسييو نيز هست، در سمت مشاور و توسعهدهنده روابط عمومي با ما همکاري ميکند.

ما تمام تلاش خود را براي ارائه بهترين خدمت انجام ميدهيم تا در حوزه خود متخصصترين باشيم. در نظر داريم تا سال 2018 به طور کامل در استان آذربايجان شرقي ارائه خدمت کنيم و سپس در دورههاي زماني شش ماهه، فعاليت در ديگر استانها را شروع ميکنيم و رزرواسيون کشور را به روشي نو به دست ميگيريم. مطب ويزيت در قدم بعدي به سراغ استان آذربايجان غربي خواهد رفت و رزرواسيون آنلاين مطب پزشکان را در اين استان هم پوشش خواهد داد. احتمال ميرود که حدود 20 نفر به صورت مستقيم در هر استان براي پيشبرد سامانه نياز باشند که به تبع آن، مشاغلي به صورت غيرمستقيم نيز تشکيل خواهد شد. در صورت همكاري و تمايل همكاران و متخصصان در استانهاي ديگر، اين امكان براي مطب ويزيت فراهم است كه پوشش آن استان و شهر را آغاز كنيم.

 در اين مسير استارتآپي با چه ناهمواريهاي ريز و درشتي روبهرو بودهايد؟

هر شروعي طبيعتا چالشهايي بر سر راه خود خواهد داشت. اگر اين شروع مربوط به يک استارتآپ باشد، اين چالشها ممکن است بزرگتر باشند. در واقع چون شما درصدد حل مشکل با روشي جديد هستيد، بر چالشهايتان افزوده ميشود. جداي از چالش هاي عمومي، کار کردن در حوزه درماني و بهداشت، سخت است و شرايط خاصي را ميطلبد. يکي از چالشهاي اين حوزه بستن قرارداد با متخصصان و همکاري با آنهاست که نياز دارد کسي وارد اين حيطه شود که خودش تجربه فعاليت در حوزه درمان را داشته باشد. در نتيجه شما نميتوانيد از يک ويزيتور يا مدير بازاريابي براي حل چنين چالشهايي استفاده کنيد.

چالش ديگر، ورود به بازار، جلب اعتماد و روبهرو شدن با مشترياني است که بايد با يک پروسه درست به استقبالشان رفت. نبايد فراموش کرد که امکان سلب اين اعتماد با رقابتهاي نادرست هم براي ما و مشتريان ما وجود دارد.

 چه حمايتهايي دريافت کردهايد تا «مطب ويزيت» به نقطه فعلي برسد؟

خوشبختانه در قدم اول از متخصصان بازخوردهاي مثبتي دريافت کرديم. متخصصاني که در رشته هاي خود درجه يک هستند و حتي به برخي از رقباي ما «نه» گفتند، ولي از ما با آغوش باز استقبال کردند.در حال حاضر حمايت سازمان ارتباطات و فناوري استان را در اختيار داريم و در تلاشيم که حمايت ديگر نهادهاي مرتبط را هم جلب کنيم.

البته ما نبايد هميشه از دولت و مسئولان انتظار داشته باشيم که همهچيز را براي ما هموار کنند. وقتي براي خدمت به جامعه گام برميداريم، لازم است اين را در نظر داشته باشيم که اکثر مشکلات را بايد بهتنهايي حل کنيم و حتي شايد ما هستيم که بايد فلان مشکل را حل کنيم و براي دولت نيروي کمکي باشيم. البته نبايد فراموش کرد که مسئولان ميتوانند با اعتماد به جوانها در اين مسير پرپيچ و خم، پشتوانهاي براي آنها باشند. مثلا ميتوانند با برگزاري نمايشگاههاي داخلي و کمک به حضور در نمايشگاههاي بينالمللي کمککننده باشند، حمايتهاي مالي در حد توان انجام دهند و به طور کلي کمکهايي ارائه دهند که در جهت سهولت رشد استارتآپها باشد، به طوري که راه را هموار و اميدواري جوانها و جامعه را در راه کمک مردم به پيشرفت جامعه بيشتر کند.

  به آنها که ميخواهند کسب و کاري نو را شروع کنند، چه پيشنهادهايي داريد تا چرخ را دوباره اختراع نکنند؟

براي پيشرفت و تغيير عادتها در يک جامعه نميتوان در مسير رودخانه حرکت کرد. بايستي تخصص و اشتياق خود را بيابيد و در آن قدم بگذاريد. در اين صورت در آن راه به بهترين تبديل خواهيد شد و محصول و خدمتتان هم به بهترين تبديل ميشود و علاقه بازار را به خود جذب خواهد کرد. نميتوانيد بگوييد که فلان حيطه پول ريخته و من بايد بروم و جمعش کنم. اگر اشتياق و تخصصش را نداشته باشيد، موفق نخواهيد شد.

 نظرتان درباره نمايشگاه الکامپ امسال چطور بود؟ از نحوه برگزاري نمايشگاه رضايت داشتيد؟

اين نمايشگاه اولين حضور ما در جامعه استارتآپي و فناوري کشور بود و البته تجربه خوبي هم بود. بله، راضي بوديم و جا دارد که از همه دستاندرکاران اين رويداد باشکوه و مثبت تشکر کنم. اميدواريم نقاط ضعف اندکي که بيشتر در حوزه هماهنگيها بود، در رويدادهاي آينده نبينيم تا اين حرکت استارتآپي بتواند رسالت خود را به بهترين شکل انجام دهد.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZWLe